A téli közlekedés egyik legfontosabb kérdése az autótulajdonosok körében, hogy kell-e melegíteni a motort indulás előtt, vagy sem? Télen rendszeres reggeli látvány, hogy a kipufogó kiáramló füstjébe burkolózva törlik le a párát, havat, jeget az autó ablakáról az emberek indulás előtt. A motor melegítésének másik indoka az szokott lenni, hogy a megfelelő teljesítményhez a motornak el kell érnie egy bizonyos hőmérsékletet. De tényleg igaz ez?

A Vezess.hu foglalta össze, hogy a nulla fok alá csökkent hőmérsékletben sokan már az udvaron, a parkolóban elkezdik járatni az autót, hogy mire elindulnak, üzemmeleg legyen a motor, vagy legalábbis ne hidegen tegyék meg az első métereket. Ezernyi kérdése akad a témának, a téli gázolajtól kezdve a megfelelő felszerelésen át egészen az olyan apróságnak tűnő dologig, mint a hidegindítás. Pár évtizede ez még valódi procedúra volt, manuális szívatóval, hidegindítóval. Mára egyszerűen beindul a legtöbb autó, de vajon van értelme percekig egy helyben állva járatni a motort?

Kiemelt kérdés a leghidegebb évszakban: melegítsük-e a motort télen, elindulás előtt?
Kiemelt kérdés a leghidegebb évszakban: melegítsük-e a motort télen, elindulás előtt?

Ebben a videóban egy szakértő fogalmazza meg a gondolatait:

https://www.youtube.com/watch?v=M0zsPw5ujig
Motormelegítés szakmai szemmel

Azt már a Riport írta meg, hogy egy régi autót, főleg, ha dízel, valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Ha valakit ez még mindig nem győzne meg, nyugodtan hihet az igazi hidegindítás szakértőinek, az orosz autóklubnak. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben fognak hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni. Attól is felesleges már tartani, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a megfelelő működési tulajdonságai.

Letesztelték, számít-e a melegítés

A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér 4 perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, hogy ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, továbbá a motor kopása is nő.

A tesztjük kimutatta, hogy -10 Celsius-fokos környezetben, 4 percnyi álló helyzeti motorjáratás után a motorolaj csak -7 Celsius-fokig melegszik, az utastérbe pedig csak +13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez pedig 0,1 liter üzemanyagot fogyaszt el az autó.

Mit mondanak a magyar hatóságok?

A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint kell is, meg nem is melegíteni a motort indulás előtt. Mindez attól függ, milyen motor van a kocsiban, és attól is, hogy hogyan használják az autót. Az elektromos autósoknak és a garázsból indulóknak semmi szüksége erre, ahogy az állófűtéssel felszerelt kocsik esetében sem kell járatni a motort indulás előtt. A többi autósnak azzal érdemes tisztában lennie, hogy haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb, mivel a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így a maradványhő-mennyiség is nagyobb.

Ennek ellenére vannak olyan téli helyzetek, amikor érdemes helyben járatni a motort. Például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó - írták.

Megosztás

További híreink

Kártevők a napraforgóban: előrejelzés 2024-re

2024.03.08.

A napraforgó a legfontosabb olajos növény Magyarországon. 2023-ban az egy évvel korábbinál 25 ezer hektárral kisebb területen, mintegy 677 ezer hektáron termesztették (KSH). A védelmet már a napraforgó-csíranövénynél el kell kezdeni. A védelem a helyes gépbeállítással indul. Ezzel megfelelő teret lehet adni a növények fejlődéséhez, ami segíti a károsítók által okozott károk kompenzálását.

5 kérdés és 5 válasz a hatékony karbamidtrágyázásról

2024.03.08.

Bemutatjuk a KITE Zrt. által forgalmazott UREUS 46-ot, ami Limus Care ureáz inhibitorral kezelt granulált karbamidot jelent.

Fél tucat gyógynövény, amivel csökkenthető a vércukorszint

2024.03.07.

Hazánkban is jó néhány olyan gyógynövény beszerezhető, melyek fogyasztása hozzájárulhat a vércukorszint csökkentéséhez. Érdemes megnézni a felsorolást, mert van közülük olyan is, mellyel mérsékelhető a cukor utáni sóvárgás. Napjainkban egyre nagyobb probléma az inzulinrezisztencia és annak következménye, a cukorbetegség. Ezt is enyhíthetik.

Megszavazta az Európai Parlament: az élőhelyek egyötödét helyre kell állítani 2030-ra 

2024.03.07.

A tagállamoknak egyre több leromlott ökológiai állapotú élőhelyet kell helyreállítaniuk: 2030-ra legalább 30, 2040-re legalább 60, 2050-re pedig legalább 90 százalékukat. A mezőgazdasági termelés alá vont területek esetében rendkívüli helyzetekben ideiglenesen felfüggeszthető a követelmények teljesítése. Az európai élőhelyek több mint 80 százaléka nincs megfelelő ökológiai állapotban.

Mikrobák szerepe a növények nitrogén-, foszfor- és káliumellátásában

2024.03.07.

A talajbaktériumok részt vesznek a tápelemek feltárásában, a nitrogén megkötésében, így a növények tápanyagellátásban is. A következőkben a nitrogénkötésről és a foszfor-, káliumfeltárásról lesz szó.

Budapesten tüntetnek a gazdák, lezárások lehetnek

2024.03.07.

Utcára vonulnak a megyar gazdák, amivel a kormányzati agrárpolitika megváltoztatását szeretnék elérni. A három naposra tervezett megmozdulás szomaton kezdődik majd.

Legújabb hirdetések

Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Partnerhírek
Partner

10 éven belül Közép-Európa elsőszámú agráregyeteme lenne a MATE

2021.02.13.

2021. február 1-jén létrejött a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, amely közhasznú magán felsőoktatási intézményként folytatja működését. Az intézmény fenntartója a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány. A Kuratórium elnöke Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója; tagjai: Dr. Nagy István, agrárminiszter; Lázár János, országgyűlési képviselő, a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos; Dr. Horn Péter, rector emeritus, az MTA rendes tagja és Dr. Bedő Zoltán, az MTA rendes tagja.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás