A mezőgazdasági vontatók, munkagépek – bizonyos időszakokban – igen nagy számban vesznek részt a közúti közlekedésben. A rendőrség tapasztalatai szerint vannak olyan szabályok, amelyeket gyakrabban hagynak figyelmen kívül a traktorok vezetői. A traktorlopások nem jellemzők hazánkban, ám több, Nyugat-Európából eltűnt mezőgazdasági gép itt került elő.

A német agrár-szakportál, az agrarheute.com részletes cikket közölt azzal kapcsolatban, hogy mikor nyújthatnak közúti segítséget a gazdálkodók a traktoraikkal. A német gazdálkodók akkor vontathatnak személygépjárművet traktorral, ha a cél a meghibásodott jármű gyors eltávolítása, mert annak a műszaki hibája rövid időn belül nem javítható a helyszínen.

Szerencsés az elromlott jármű vontatását olyan hivatásos szakemberekre bízni, akik jól felszerelt vontatójárművekkel rendelkeznek
Szerencsés az elromlott jármű vontatását olyan hivatásos szakemberekre bízni, akik jól felszerelt vontatójárművekkel rendelkeznek (Fotó: Pixabay)

Sürgősségi segélynyújtás

A vontatáshoz szakmai tudásra és felszerelésre lehet szükség, éppen ezért szerencsésebb – ha lehetőség van rá – az elromlott jármű vontatását olyan hivatásos szakemberekre bízni, akik jól felszerelt vontatójárművekkel rendelkeznek.

A gépjármű tulajdonosa – függetlenül attól, hogy hibás-e vagy sem – felelősséggel tartozik, ha a vontatott járműben valami megsérül. A vontatási folyamat során a gépkocsiban vagy harmadik fél eszközeiben bekövetkezett károkért tehát a vontatást végző traktor tulajdonosa felel.

Jogi szempontból különbség van a munkavégzési célú vontatás és a meghibásodott jármű vontatása között.

Utóbbi esetben a hangsúly a sürgősségi segélynyújtáson van. Az üzemképtelen járműveket csak ilyen okból szabad a legközelebbi megfelelő helyre vontatni. Ez lehet parkoló, műhely vagy valami hasonló, írja az agrarheute.com nyomán a magyarmezogazdasag.hu.

Jellemző esetek

A személysérüléses balesetekkel kapcsolatosan a rendőrség nem végez külön adatgyűjtést mezőgazdasági gépekre. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata szerint nincs arra vonatkozó statisztika, hogy évenként átlagosan mennyi és milyen jellegű balesetnek részesei mezőgazdasági gépek hazánkban.

A tapasztalatok szerint jellemzően a járművek kivilágítására, a megengedett legnagyobb hosszúságra és szélességre vonatkozó szabályokat hagyják figyelmen kívül.

Előfordulnak még a vontatással, valamint a veszélyes áruk közúti szállításával kapcsolatos szabályszegések is. Mivel a mezőgazdasági gépekre nincs külön adatgyűjtés, az ilyen szabályszegések nem számszerűsíthetők.

A műszaki hibától függően

Az elromlott jármű vontatására vonatkozóan a KRESZ 57. §-a tartalmaz rendelkezéseket. Az elromlott járművet fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton és időszakban kell vontatni. Autópályáról és autóútról a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni az elromlott járművet vontató járművel.

Azt, hogy mivel vontathatunk és mit, a műszaki hiba jellege is befolyásolja.

Csak vontatójárműre érvényes vezetői engedéllyel

Elromlott gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet vontatni olyan járművel szabad, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyának a felét. Ha azonban az üzemi fékberendezés romlott el, akkor a vontatójármű tényleges súlyának el kell érnie a vontatott jármű tényleges súlyát.

Azt a járművet, amelynek elromlott a kormányszerkezete, csak emelve szabad vontatni. Ekkor a vontatott járművet úgy kell rögzíteni, hogy a megemelt rész oldalirányban ki ne lenghessen. Járművet emelve úgy vontatni, hogy a kormányzott kerekein gördüljön, csak abban az esetben megengedett, ha a kormányzott kerekeket megfelelően rögzítették az elfordulás ellen.

A vontatójárművet olyan személynek kell vezetnie, akinek van a vontatójárműre érvényes vezetői engedélye. Vontatott járművön – a vezetőn kívül – személyt szállítani tilos, az emelve vontatott járművön pedig még a vezető sem utazhat.

A vontatórudat, illetőleg a vontatókötelet úgy kell rögzíteni a járműveken, hogy az le ne szakadhasson.

A vonta­tórúdnak, illetőleg a vontatókötélnek olyan hosszúnak kell lennie, hogy a két jármű kanyarodás közben se érjen össze, de a vontatott jármű hosszát nem szabad meghaladnia.

Ha a vontatórúd vagy a vontatókötél három méternél hosszabb, azt feltűnő módon (pl. zászlóval, lámpával) kell megjelölni.

Olyan járművet, amelynek az üzemi fékberendezése romlott el, vagy amelynek a megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3500 kilogrammot, csak – a húzó- és nyomóerők felvételére egyaránt alkalmas – merev vontatórúddal szabad vontatni. A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését – kivéve, ha a járművet emelve vontatják – működtetni kell, továbbá éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a vontatott járművet is ki kell világítani.

El kell távolítani a sarat

Régen a földutak és az aszfaltos utak macskaköves rázóutakkal csatlakoztak, ezek szinte mindenhonnan eltűntek. Az útfelületre felhordott szennyeződés okozta veszély elhárításáról a KRESZ-ben foglaltak szerint annak kell gondoskodnia, aki azt okozta, vagy ha az nem lehetséges, tájékoztatnia kell a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét.

Tehát a járműre tapadt sarat még a szilárd útburkolatra hajtás előtt el kell távolítani. A tapasztalatok szerint a mezőgazdasági gépek által felhordott szennyeződést a jármű vezetői nem mindig takarítják le, említették az ORFK Kommunikációs Szolgálatának munkatársai.

Amennyiben a sár eltávolítására vonatkozó kötelezettségnek például eszköz hiányában nem tud eleget tenni a jármű vezetője, úgy nem hajthat fel a szilárd burkolatú útra
Amennyiben a sár eltávolítására vonatkozó kötelezettségnek például eszköz hiányában nem tud eleget tenni a jármű vezetője, úgy nem hajthat fel a szilárd burkolatú útra (Fotó: Pixabay)

A KRESZ arról nem rendelkezik, hogy a tisztításhoz milyen eszköznek kell lennie a járműben (a rendőrök közúti ellenőrzéskor nem büntethetnek, ha nincs seprű és lapát a traktoron), de az előírásból az következik, hogy amennyiben a sár eltávolítására vonatkozó kötelezettségnek például eszköz hiányában nem tud eleget tenni a jármű vezetője, úgy nem hajthat fel a szilárd burkolatú útra.

Ritkán lopják

Olyan eszközöket, amelyekkel dolgozni kell, ritkán lopnak – tartja a régi mondás, ami a mezőgazdasági gépekre is igaz. A rendőri eljárásban regisztrált mezőgazdasági vontató és kombájn lopása, illetve

jármű önkényes elvétele bűncselekmények számára vonatkozó bűnügyi statisztikai adatok szerint 2019-ben 13 lopás és 12 önkényes elvétel történt – összesen 25 eset. 2020-ban ezek 3-ra és 5-re csökkentek, azaz összesen 8 ilyen bűncselekmény történt.

Tavaly pedig 5 önkényes elvétel és 11 lopás volt, azaz 16 ilyen jellegű bűncselekmény történt hazánkban. E statisztikai adatok a lezárt ügyeket veszik alapul.

A mezőgazdasági gépek eltulajdonítása nem jellemző hazánkban, azok nem fordulnak elő nagy számban. A korábbi években Nyugat-Európából, jellemzően Franciaországból, illetve Ausztriából tulajdonítottak el nagy értékű mezőgazdasági gépeket, amelyeket később Magyarországon próbáltak értékesíteni, illetve azokat hazánkon keresztül csempészték Kelet-Európába, tudtuk meg az ORFK Kommunikációs Szolgálatától.

Megosztás

Kapcsolódó cikkek

További híreink

Kártevők a napraforgóban: előrejelzés 2024-re

2024.03.08.

A napraforgó a legfontosabb olajos növény Magyarországon. 2023-ban az egy évvel korábbinál 25 ezer hektárral kisebb területen, mintegy 677 ezer hektáron termesztették (KSH). A védelmet már a napraforgó-csíranövénynél el kell kezdeni. A védelem a helyes gépbeállítással indul. Ezzel megfelelő teret lehet adni a növények fejlődéséhez, ami segíti a károsítók által okozott károk kompenzálását.

5 kérdés és 5 válasz a hatékony karbamidtrágyázásról

2024.03.08.

Bemutatjuk a KITE Zrt. által forgalmazott UREUS 46-ot, ami Limus Care ureáz inhibitorral kezelt granulált karbamidot jelent.

Fél tucat gyógynövény, amivel csökkenthető a vércukorszint

2024.03.07.

Hazánkban is jó néhány olyan gyógynövény beszerezhető, melyek fogyasztása hozzájárulhat a vércukorszint csökkentéséhez. Érdemes megnézni a felsorolást, mert van közülük olyan is, mellyel mérsékelhető a cukor utáni sóvárgás. Napjainkban egyre nagyobb probléma az inzulinrezisztencia és annak következménye, a cukorbetegség. Ezt is enyhíthetik.

Megszavazta az Európai Parlament: az élőhelyek egyötödét helyre kell állítani 2030-ra 

2024.03.07.

A tagállamoknak egyre több leromlott ökológiai állapotú élőhelyet kell helyreállítaniuk: 2030-ra legalább 30, 2040-re legalább 60, 2050-re pedig legalább 90 százalékukat. A mezőgazdasági termelés alá vont területek esetében rendkívüli helyzetekben ideiglenesen felfüggeszthető a követelmények teljesítése. Az európai élőhelyek több mint 80 százaléka nincs megfelelő ökológiai állapotban.

Mikrobák szerepe a növények nitrogén-, foszfor- és káliumellátásában

2024.03.07.

A talajbaktériumok részt vesznek a tápelemek feltárásában, a nitrogén megkötésében, így a növények tápanyagellátásban is. A következőkben a nitrogénkötésről és a foszfor-, káliumfeltárásról lesz szó.

Budapesten tüntetnek a gazdák, lezárások lehetnek

2024.03.07.

Utcára vonulnak a megyar gazdák, amivel a kormányzati agrárpolitika megváltoztatását szeretnék elérni. A három naposra tervezett megmozdulás szomaton kezdődik majd.

Legújabb hirdetések

Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Goldoni

1 db Goldoni eladó

1 000 HUF

+ áfa
Partnerhírek
Partner

10 éven belül Közép-Európa elsőszámú agráregyeteme lenne a MATE

2021.02.13.

2021. február 1-jén létrejött a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, amely közhasznú magán felsőoktatási intézményként folytatja működését. Az intézmény fenntartója a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány. A Kuratórium elnöke Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója; tagjai: Dr. Nagy István, agrárminiszter; Lázár János, országgyűlési képviselő, a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos; Dr. Horn Péter, rector emeritus, az MTA rendes tagja és Dr. Bedő Zoltán, az MTA rendes tagja.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás