Hirdetés
Az éttermekből érkezhet a repülőgépek üzemanyagának egy része
Egy dallasi repülőtér új, forradalmi megoldással kísérletezik az Egyesült Államokban. 200-nál is több étterem sütőjéből visszamaradt étolajat használ fel arra, hogy fenntartható üzemanyagot állítson elő repülőgépek számára. A megoldás a tervek szerint jelentős mértékben csökkentheti a világszerte több mint 150 ezer légiút környezeti hatását. A Fort Worth nemzetközi repülőtér által tesztelt megoldás nem csak az éttermek által termelt rengeteg hulladék biztonságos elhelyezésében segíthet. Egy olyan környezetbarát lehetőség is, amelyet az Airbus a közelmúltban már bemutatott egy tesztrepülésen.
„Sok káros, nem kívánatos anyag keletkezik az éttermekben, amelyekkel kezdenünk kell valamit” – mondta Robert Horton, a DFW környezetvédelmi ügyekért felelős alelnöke. „Megpróbálunk olyan megoldást találni ezek eltávolítására anélkül, hogy környezetkárosító hatást váltanánk ki.” Az étolajból és hulladékzsírokból készült repülőgép-üzemanyagot fenntartható repülési üzemanyagnak (SAF) nevezik, amelyet a BP olajcég hatalmas lépésnek nevez a fenntartható repülés felé - írta a Hello Magyar portál. A sugárhajtóművek és utasszállító repülőgépek hajtóanyagához rendkívül magas energia-tömeg arányra van szükség és nem könnyű olyan alternatívát felmutatni, amely nem terheli a légkört szén-dioxiddal.

Azért kevernek bele hagyományos üzemanyagot is
A SAF előállításához az étolajat szintetikus repülőgép-üzemanyaggá finomítják az oxigén és egyéb vegyi anyagok eltávolításával. Ám mivel a repülőgépek motorjai nem működnek kizárólag szintetikus anyaggal, ezt összekeverik a szokásos üzemanyaggal, hogy alkalmassá tegyék a repülők számára. Miután elkészült, a SAF lehetővé teszi, hogy a normál repülőgépek körülbelül 80 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással repüljenek. „Sajnos egyáltalán nincs sült krumpli illata” – mondta egy nyilatkozatában Pratik Chandhoke, a Neste US megújuló repülési részlegének műszaki szolgáltatási vezetője.
“A folyadék tiszta, mint a víz és nincs szaga.”
A repülőtér illetékesei azt remélik, hogy 2030-ra a teljes folyamat szén-dioxid-semlegessé válik. Ezalatt kísérleti teszthelyként működik, miközben a repülési világ többi része érdeklődve figyeli az eseményeket. A légi közlekedésből származó kibocsátások jelenleg a teljes globális kibocsátás körülbelül 2 százalékát teszik ki, de ez egyre növekszik és mivel az űrturizmus is kezd fellendülni, égető szükség van fenntartható üzemanyag-alternatívákra.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
10 éven belül Közép-Európa elsőszámú agráregyeteme lenne a MATE
2021.02.13.2021. február 1-jén létrejött a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, amely közhasznú magán felsőoktatási intézményként folytatja működését. Az intézmény fenntartója a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány. A Kuratórium elnöke Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója; tagjai: Dr. Nagy István, agrárminiszter; Lázár János, országgyűlési képviselő, a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos; Dr. Horn Péter, rector emeritus, az MTA rendes tagja és Dr. Bedő Zoltán, az MTA rendes tagja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatHirdetés
Hirdetés