Hirdetés
Zuhan a kőolaj ára, mutatjuk mi lehet jövő héttől a magyar benzinkutakon
Igencsak meglephettek mind az autósokat, mind a piaci szerpelőket mindez, ami az olajpiacon történt: míg két hete még reális veszély volt, hogy 100 dollárig drágulhat egy hordó olaj ára, és a hazai benzinár is minden eddigi negatív rekordot megdönt majd, pontosan ellentétes folyamat játszódott le. Mind a két fő olajtípus, a WTI és a Brent ára is zuhanni kezdett.
Az okok megértéséhez visszább kell egy kicsit mennünk az időben. A tavalyi háborús áremelkedést gyors árcsökkenés követte, idén nyár elején már 70-75 dollár körül alakultak az árak, ekkor Magyarországon valamivel 500 forint felett alakult a benzinár, így nem volt vészesen messze a korábbi ársapka szintjétől. Ennek hatására viszont az OPEC tagországok és a velük együttműködő olajkitermelők (OPEC+) visszafogták a termelést az árak növekedése érdekében.

A helyzetet könnyítette, hogy az orosz kivitel átmenetileg amúgy is visszaesett a szankciók miatt, így Oroszországnak nem okozott gondot a kivitel csökkentése, emellett Szaúd-Arábia vállalata magára a visszavágás legnagyobb részét. A lépés elérte a célját: megindult az áremelkedés. Néhány hete a WTI elérte a 90, a Brent pedig a 95 dollárt, ami azért volt ijesztő, mert közel kerültünk a 100 dolláros lélektani szinthez. Sokan estek pánikba, amit az is erősített, hogy Oroszország korlátozta a finomított termékek (benzin, gázolaj) kivitelét belső ellátási gondok miatt.
Szeptember végén viszont mind a WTI, mind a Brent ára zuhanni kezdett, ami később összeomlásba ment át. Szerdán, például, a Brent napon belül 91-ről 86 dollárra szakadt le. A hetet a WTI 83, Brent 85 dollár környékén zárta. Az események hátterében egyeértelműen a spekulációt gyanítják.
Támogatta a folyamatot az a tény is, hogy Oroszország meglepően gyorsan visszavonta a feldolgozott termékek exportkorlátozását.
Szintén a támához tartozik, hogy Kínában az elektromos autók részaránya olyan jelentősen megnövekedett, hogy ez már komoly hatással van a kínai olajimportra, ami a nagy ország gazdasági gondjai miatt amúgy is kisebb a korábbi várakozásoknál. Ugyanakkor az orosz export mégis erősödött, miután India szinte bármennyi orosz olajat hajlandó volt megvenni annak olcsóbb ára miatt, ezzel jócskán mérsékelve a közel-keleti olaj iránti igényt.
Az áresés a hazai benzinárakban is mutatkozott, miután azok az adott időszakban átlagosan 660-ról 630 forintig csökkentek, és nem kizárt, hogy az elhúzódó hatás miatt még további csökkenés következhet. Ez természetesen a hazai infláció csökkenésére is jótékony hatással van, így nem veszélyezteti, hogy az végre az egyszámjegyű tartományba kerüljön az előző éveihez viszonyított havi adatok szintjén is.
Természetesen az olajpiac továbbra is változékony lehet: az összeomlást akár korrekciós erősödés is követheti, ugyanakkor a fájdalmasan magas, 100 dolláros ár veszélye jó időre a múlté lett, ezzel együtt a 700 forintos benziné is.
Az eredeti cikk az economix.hu-n jelent meg.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
10 éven belül Közép-Európa elsőszámú agráregyeteme lenne a MATE
2021.02.13.2021. február 1-jén létrejött a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, amely közhasznú magán felsőoktatási intézményként folytatja működését. Az intézmény fenntartója a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért Alapítvány. A Kuratórium elnöke Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója; tagjai: Dr. Nagy István, agrárminiszter; Lázár János, országgyűlési képviselő, a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos; Dr. Horn Péter, rector emeritus, az MTA rendes tagja és Dr. Bedő Zoltán, az MTA rendes tagja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatHirdetés
Hirdetés